Χρυσοστόμεια XVII - Ιούνιος 2009

Το ότι τα Χρυσοστόμεια είναι κάτι ξεχωριστό νομίζουμε ότι βρίσκει σύμφωνους όλους όσους έχουν κατά καιρούς παρευρεθεί.. Η βραδιά που τα φιλοξενεί πάντα έχει το δικό της χαρακτήρα και κάνει την εντύπωσή της στο κοινό, είτε θετική είτε αρνητική.. Και πάει καιρός, ξέρετε, από την πρώτη απόπειρα να γίνει πράξη το «πες τα Χρυσόστομε» που πλέον αρχίζει να υπάρχει και κοινό που μεγάλωσε μεν αρκετά για να παρευρεθεί αλλά από την άλλη δηλώνει ότι δε γνωρίζει τη «φράση κατατεθέν»... Χάσμα γενεών; Ίσως... Το γεγονός είναι όμως ότι τα Χρυσοστόμεια πλέον ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες τους με στόχο να διευρύνουν τόσο το κοινό τους, όσο και το χώρο διεξαγωγής τους… Το στοίχημα είναι ο δημόσιος χώρος, ο δημόσιος διάλογος και προβληματισμός...

Με μεγάλη μας χαρά λοιπόν η Δημοτική Αγορά Κυψέλης, έγινε ο πρώτος δημόσιος χώρος που φιλοξένησε Χρυσοστόμεια και από το blog μας θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τη συνέλευση που μας διέθεσε το χώρο και την υποδομή.

Πάμε XVII λοιπόν και πάμε δημόσια, με τον πρώτο Μανώλη της παρέας να παίρνει το λόγο με θέμα τα ιστολόγια (blogs) στην εκπαίδευση, δύο τομείς με πολλά κοινά, καθώς και τα δύο από τα πρώτα τους κιόλας βήματα βρίσκονται διαρκώς στην επικαιρότητα... Τα blogs, λέει ο Μανώλης, σηματοδοτούν την αλλαγή του διαδικτυακού ακροατηρίου από στατικό σε δυναμικό, προωθώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ συγγραφέα και αναγνωστών...

«Μα, αυτό δεν είναι και το όνειρο κάθε δασκάλου και καθηγητή;», θα μπορούσε κάλλιστα να πετάξει κάποιος Χρυσόστομος (οπότε εδώ βρίσκει την απόλυτη εφαρμογή της η φράση «κατατεθέν»). Πολλοί Χρυσόστομοι όντως έκαναν το συσχετισμό και άκουσαν στη συνέχεια το Μανώλη να αναφέρει τις πιθανές χρήσεις των blogs στην εκπαίδευση... «αλληλεπίδραση μαθητών»... «ανακοινώσεις διδάσκοντα»... «επικοινωνία γονέων»... «παρουσίαση project μαθητών»... «σχολική εφημερίδα»... «συνεχιζόμενη εκπαίδευση»...

Και να που το ακροατήριο στριμώχνει το Μανώλη θέτοντας το ερώτημα κατά πόσο τα blogs εντείνουν την απομόνωση των χρηστών τους, εις βάρος της άμεσης συνεργασίας και ζωντανής αλληλεπίδρασης... Έτσι, στα βαθιά… Ο Μανώλης ωστόσο δεν το βάζει κάτω και υποστηρίζει ότι η αμεσότητα της τάξης δε χάνεται από τη χρήση των blogs ως κομματιού της επικοινωνίας μεταξύ των δύο μερών (δασκάλων/καθηγητών και μαθητών)... Εξάλλου, προσθέτει ένας Χρυσόστομος, η ζωντανή επικοινωνία εξασθενεί ούτως ή άλλως και τα blogs αποτελούν ένα επιπλέον εργαλείο έκφρασης και διάδρασης, προς όφελος τελικά της επικοινωνίας, καθώς προσφέρουν νέους τρόπους προσέγγισης και κίνητρα που τη διευκολύνουν...

Η πλειοψηφία της κοινωνίας φαίνεται να τίθενται υπέρ των blogs και να σου και μια δεύτερη σχετική παρουσίαση, από το Γιώργο, με έμφαση αυτή τη φορά στην ανάλυση του περιεχομένου των blogs που σχετίζονται με την εκπαίδευση.. Κι επειδή στο πηγάδι της επιστήμης, όσο πιο βαθιά σκάβεις, τόσο αυτό στενεύει, ο Γιώργος από τους πιθανούς συνδυασμούς των blogs με βάση την εναλλαγή καθηγητών και μαθητών στους ρόλους του συγγραφέα και αναγνώστη, ο κλήρος έπεσε στα blogs των εκπαιδευτικών που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς. Η μελέτη βασίστηκε στις τελευταίες 10 αναρτήσεις σε 15 ελληνικά και 15 αγγλόφωνα blogs εκπαιδευτικών.. Δηλαδή συνολικά 150 ελληνικές και 150 ξένες αναρτήσεις.. Ποιοι είναι λοιπόν οι προβληματισμοί που οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν μέσω των blogs τους; Πού εστιάζουν οι δημοσιεύσεις τους; Στον εαυτό τους (προσωπικός αναστοχασμός), στην τάξη τους (μαθητές) ή στο διαδίκτυο (άλλοι εκπαιδευτικοί);
Τα αποτελέσματα ήταν τα εξής:

Έλληνες εκπαιδευτικοί
Αναστοχασμός : 7 αναρτήσεις (4,3%)
Τάξη : 8 αναρτήσεις (5,7%)
Διαδίκτυο : 135 αναρτήσεις (90%)

Ξένοι εκπαιδευτικοί
Αναστοχασμός : 34 αναρτήσεις (22,7%)
Τάξη : 27 αναρτήσεις (18%)
Διαδίκτυο : 89 αναρτήσεις (59,3%)

Εύκολα τίθεται ως προβληματισμός το ερώτημα αν όντως δε γίνεται αρκετός αναστοχασμός των εκπαιδευτικών μετά το μάθημά τους… Τα ποσοστά είναι χαμηλά… Από ότι φαίνεται, τυχόν προβληματισμοί των εκπαιδευτικών για το μάθημά τους (έγινε καλά το μάθημα… τι δε δούλεψε..) δεν εκφράζονται σε μεγάλο βαθμό και δε βγαίνουν προς τα έξω.. Και το συγκεκριμένο φαινόμενο παρατηρείται πιο έντονο στην Ελλάδα από ότι στο εξωτερικό..

Τη σκυτάλη των παρουσιάσεων παίρνει ο δεύτερος Μανώλης της παρέας , ο οποίος με την ιστορία για τα τρία πηγάδια που ήταν ξερά και το ένα ευχήθηκε να αποκτήσει άνεση, το δεύτερο ομορφιά και το τρίτο να σκαφτεί μέχρι να βρεθεί νερό, μας προτείνει ορισμένες ιστοσελίδες για την ενίσχυση του προσωπικού «σκαψίματος» του καθενός μας..

• The Skeptic's Dictionary (Το λεξικό του σκεπτικιστή): http://www.skepdic.com και για ελληνικά http://www.skepdic.gr
• http://democracynow.org/: Η ανεξάρτητη δημοσιογραφική ιστοσελίδα με καθημερινή ωριαία εκπομπή Democracy Now!
• http://www.howstuffworks.com/: Εξαιρετικές εξηγήσεις για το πως δουλεύουν χίλια-δυο πράγματα
• http://www.go-online.gr: Χρήσιμοι οδηγοί χρήσης του Internet αλλά και γενικά των υπολογιστών
• http://www.ted.com: Μεγάλος αριθμός και ποικιλία ομιλιών για ενδιαφέροντα θέματα, με προτεινόμενη από το Μανώλη την ομιλία του Sir Ken Robinson για το πώς τα Σχολεία σκοτώνουν τη δημιουργικότητα..


Για 10 από τις ομιλίες υπάρχουν διαθέσιμοι υπότιτλοι και στα ελληνικά.

Το δικό της ψάξιμο μας παρουσίασε η Χριστιάννα, νεοφερμένη στα Χρυσοστόμεια, η οποία με γενναιότητα εξομολογήθηκε την προσωπική της διαδρομή από την ιδέα του περιθωρίου που τη βάραινε προς την εκπλήρωση των ονείρων της για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας στον τομέα των «αρτιβλάστων» (άρτι + βλαστός = φυτό που μόλις έχει γεννηθεί), νεαρών φυτών με ποικίλες εφαρμογές.. Η δε αναζήτηση του ονείρου για τη Χριστιάννα ξεκίνησε με εφαλτήριο την ιστοσελίδα TED, παρεμπιπτόντως μία από αυτές που μας παρουσίασε νωρίτερα ο Μανώλης!

Τη διαδρομή για την εκπλήρωση ονείρων ακολούθησε η παρουσίαση της Ιωάννας για τη διδακτική της τέχνης σε παιδιά δημοτικού.. Στο πλαίσιο του μαθήματος η πρώτη επαφή των παιδιών με τη δημιουργική φαντασία ήταν το γνωστό σε όλους μας πείραμα παρατήρησης των σύννεφων και αντιστοίχησης αυτών σε γνωστά σχήματα και μορφές (πουλί, ελέφαντας, σκύλος κ.α)...

Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν τυχαία και ακανόνιστα κομμένα κομμάτια χαρτί, προκειμένου να συνθέσουν δικές τους δημιουργίες βασισμένα στο τι «βλέπουν» στο σχήμα του χαρτιού που τους δόθηκε.. Τα «έργα» των παιδιών εντυπωσιακά και το σύνθημα «η φαντασία στην εξουσία» πιο επίκαιρο από ποτέ..

Και μέχρι να αποκτήσει φαντασία η εξουσία, ο Δημήτρης μας επανέφερε στην πραγματικότητα παρουσιάζοντας μέσω ενός video -τραβηγμένου και μονταρισμένου από τον ίδιο- την εξουσία του Ισραήλ πάνω στην Παλαιστίνη, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί με τα χρόνια.. Αφορμή η συζήτηση με έναν Παλαιστίνιο που βρέθηκε στην Αθήνα και δέχτηκε να περιγράψει στην κάμερα τις προσωπικές του εμπειρίες δίνοντας το στίγμα της κατάστασης στην πολύπαθη αυτή περιοχή της Μέσης Ανατολής. Κύριος στόχος του η διάσταση της παραπληροφόρησης και προπαγάνδας που διοχετεύεται από το Ισραήλ προς τα διεθνή μέσα ενημέρωσης για το ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης στον συνεχιζόμενο πόλεμο στην περιοχή.

Φωνη κουρασμενη αλλα περηφανη from dimitris meletis on Vimeo.

«Make sex, not war», παίρνει τη σκυτάλη ο Στράτος, και ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ θα συμφωνούσε μαζί του.. Εξάλλου η προτροπή για σεξουαλική συνεύρεση χωρίς καμία αναστολή ή ντροπή αποτελεί βασικό σημείο αναφοράς στο βιβλίο του τελευταίου «Η φιλοσοφία στο Μπουντουάρ».. Ο Ντε Σαντ εξάλλου αποτελεί θερμό υποστηρικτή της αήθικης φιλοσοφικής σχολής, σύμφωνα με την οποία «ο κόσμος είναι ως έχει και όχι όπως θα έπρεπε να είναι», όπως χαρακτηριστικά μας περιγράφει ο Στράτος, και ως εκ τούτου, στη αήθικη φιλοσοφία οι όροι καλό, λύπη, μετάνοια κ.α. είναι άγνωστες..

Γνωστή όμως, και απολύτως απαραίτητη και επιθυμητή, είναι στα Χρυσοστόμεια η κριτική σκέψη και αντίδραση στα όσα παρουσιάζονται και συζητιούνται κατά τη διάρκεια της βραδιάς, η οποία αυτή τη φορά δεν έδειξε τα δόντια της και η συζήτηση κινήθηκε σε βατά μονοπάτια.. Ωστόσο, το πείραμα του δημόσιου χώρου κρίθηκε σε γενικές γραμμές επιτυχημένο και θα επαναληφθεί..

Εξάλλου Χρυσοστόμεια μπορεί να διοργανώσει κι ο καθένας από εσάς και θα χαρούμε πολύ να ενημερωθούμε για την ημερομηνία και τον τόπο διεξαγωγής προκειμένου να ενημερώσουμε το blog.. Από όποιον κι αν προέλθει η πρωτοβουλία λοιπόν, η νέα ημερομηνία θα ανακοινωθεί στο blog και θα διαδοθεί μέσω της mailing list.. Μέχρι τότε, σκέψου τι παρουσίαση θα κάνεις και μην ξεχνάς ότι τα Χρυσοστόμεια ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ..!!

No comments: